Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, April 3, 2011

satu perkongsian

minggu ni syakirah balik rumah lagi..
pada mulanya,da nekad x nak balik rumah..malas..takut x buat keja kalau balik rumah..
ye betul..kita hanya mampu merancang..tanpa diduga,habis je kelas csc ,kemas2 barang..
terus naik bas dengan leya dan syakila ke kl sentral..
seronok dapat balik..seronok lagi kalau balik sendiri.
syakirah memang macam ni..sejak zaman sekolah lagi..
bila dapat balik wajib,mesti nak balik ngan kwan2..hehe,kadang2 pujuk jugak abah suruh amik..
sebab ape suka balik sendiri??sebab boleh melencong pergi mane2 dulu sblm smpai rumah..

hari jumaat lepas..balik rumah sendiri lagi..smpai kl sentral masih lagi bertiga..
smpat lagi kami makan bersame..kemudian membawa haluan masing2..
syakila balik ke putrajaya..leya balik ke keramat..
dan aku meneruskan perjalanan ke batang kali..
komuter sangat sesak hari tu..
tapi aku seronok ..seronok melihat gelagat manusia..
ade yang keletihan..baru pulang daripada kerja,sekolah atau mungkin membeli-belah..
kadang2 kita boleh belajar dari pemerhatian..
aku sangat tertarik dengan seorang kanak2 india..sangat gigih dia membaca sebuah cerita dlm bahasa inggeris..sungguh petah..langsung x menghiraukan org disekeliling..ramai memerhati dan terpegun..
aku dapat lihat kebanggaan daripada wajah ibunya.. 
 aku terasa kerdil dengan budak berumur 8 tahun itu..

kemudian,sementara aku menunggu tren dari rawang ke batang kali..
aku disapa oleh seseorang..seseorang yang boleh ku gelar adik..
daripada uniform sekolahnya,aku da tahu sekolahnya..
munirah,pelajar baru form 4 smapk..
salam perkenalan bersambut..
sempat kami berkongsi cerita..cerita pengalamannya berada di sekolah baru..
ya,aku juga ade pengalaman yang sama tapi x serupa..
kenape??
sebab ape yang dialaminnya ketika form 4 telah aku lalui ketika form 1..
ape yang mampu aku kongsikan..
abaikan sahaja jurang yang ade dgn pelajar yg lame..
memang sudah lumrah mereka begitu..aku juge pernah jadi sebahagian dari mereka..
tapi akhirnya,kita tetap same..punya misi yang serupa..
tidak siapa yang lebih hebat kerana kita semua bukan sempurna..
ape yang membezakan kita adalah usaha..
kerana kejayaan itu datang dari orang biasa yang berusaha secara luar biasa..
dan dunia ini hanya satu persinggahan..
itu yang kita selalu lupa..kerana terlalu mengerjakan hal-hal duniawi..
kita lupa untuk mencari bekalan utk ke sana...
kita sedar akan kematian ..tapi kita tidak bersedia utk mengahadapinya..

semoga Allah sentiasa merahmati dan memberkati perjalanan hidup kita..





No comments:

Post a Comment