Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 28, 2011

preparing for final exam..

my university life...
as exam is just around the corner
btw, I have not started on anything yet. But I am all prepare with notes and books..
It is wise to remember that exams are not here as punishment. Instead, they are a good way of testing to see how much information you have learned.


secara jujurnya ,saya bukan jenis orang yang study hard...
saya tak suka paksa2 diri untuk stay up sampai tengah malam..itu bukan cara saya
What's the point of studying when your mind can't take it through. Pushing myself won't give me any sort of benefit at all.
kalau saya penat dan mengantuk,saya akan tidur.. sebab saya rasa saya tak akan faham atau hafal apa2 pun kalau otak saya penat..
tapi..lain orang lain cara..jadi,terpulang kepada anda..ikut keselesaan diri sendiri okay..
cara saya..lebih baik tidur awal ..tidur cukup2 dulu,
bagi otak dan badan rehat puas2..
kemudian,bangun awal untuk study...

berbalik dengan kejadian siang dan malam..
saya ambil kata2 daripada Ustaz Pilihan Firuz Akhtar Binti Mohamad Bokhari 
Kejadian siang malam pasti berlaku setiap hari .Siang untuk bekerja malam pula untuk berehat .Begitulah cantiknya susunan nikmat Allah S.W.T kepada hambanya..
kejadian ini membolehkan manusia menjalani kehidupan yang sempurna..
lebih indah lagi kalau kita dapat bangun awal dan sebelum start study kita buat Qiamullail..
sebab bukan mudah untuk kita melaksanakannya...
kerana agak susah untuk memaksa diri untuk bangun di pertengahan malam..
tapi ingat antara waktu yang terbaik untuk berdoa adalah  sepertiga malam
Daripada Abi Hurairah (semoga Allah meredhainya), beliau berkata: “Rasulullah SAW telah bersabda: “Apabila berlalu setengah malam atau dua pertiga malam, turunlah Allah Yang Maha Tinggi ke langit dunia seraya berfirman: “Adakah sesiapa yang meminta untuk diberi (Aku perkenankan permintaannya), adakah sesiapa yang berdoa untuk dimakbulkan (Aku makbulkan doanya), adakah sesiapa yang beristighfar untuk diberi ampun kepadanya (Aku ampunkannya)”, sehinggalah terbit fajar.” (Hadith riwayat Muslim).

jadi,bila da dekat nak exam ni..jangan ingat nak study jer..
jangan jadikan study sebagai alasan untuk lambat solat dan tiada masa untuk beribadah kepada Allah..
jangan disebabkan kerana peperiksaan,kita semakin jauh daripada Allah..
apa yang sepatutnya.. lagi kita nak berjuang,semakin dekat peperiksaan..semakin kita dekat dengan Allah..

gud luck for final exam

ingat: DUIT (doa,usaha,istiqamah dan tawakal)

final exam saya start 4 januari..tolong doakan kejayaan saya...



2 comments:

  1. exam aku on mula 4 hb syakira :)- along

    ReplyDelete
  2. sama la kita,along...gud luck ya..bersama kita doakan kejayaan untuk kita semua...

    ReplyDelete