Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, January 12, 2011

suka..C.I.N.T.A...sayang


wah..kali ni nak jiwang2 sikit..
sebenarnya dlm mase 2 minggu aku asyik tengok kawan2 aku cerita pasal cinta ajer..
so,aku pun tergerak hati la utk tulis bab ni..
honestly,aku x de la reti bab cintan2 ni..
ade ape dengan cinta???
ade orang kata ciNta tu buta..
tapi aku tahu cinta itu memang fitrah manusia..
ramai kata cinta itu memang indah,tapi kenapa ramai juga merasai pahitnya cinta..
tapi apa bezanya cinta dengan suka dan sayang???
sape boleh jawab..cepat2,angkat tangan...
mengikut pandangan  peribadi aku ..

SUKA
suka ni x bermakna kita da jatuh hati ngan seseorang tu..
sebagai contoh,kita suka kawan dengan dia sebab dia baik,mesra sangat ngan kita..
kadang2 kita suka kat seseorang tu sebab peribadi dia ..
suka sangat2 tengok dia sebab dia lawa atau pun hensem sangat..
x pun suka dia sebab senyuman dia manis =)

SAYANG
sayang ni selalu datang dari suka..
sebagai contoh ,kalau kita suka sangat baju tu,mesti kita sayang sangat2 kat baju tu kan ..
mesti jaga baek2,takut nanti koyak..
macam tu la kalau kita sayang kat seseorang..
kalau kita sayang kat seseorang tu,kita akan jaga hati dia baek2..
kalau boleh x nak buat dia menangis atau kecik hati sebab kita..



 
CINTA
 suka +sayang  = CINTA
sebab dalam Al-Quran,cinta disebut Hubb(mahabbah) dan Wudda (mawaddah)
keduanya memiliki erti yang sama iaitu menyukai,senang dan menyayangi..
bila kita da suka dan sayang kat orang tu,perasaan cinta akan wujud..
kita selalu mengharap dia menjadi milik kita selamanya..
bila da cinta,kita sedaya upaya lakukan segala-galanya untuk dia..
dengan cinta gunung nampak rendah untuk didaki..
laut nmpak cetek untuk direntasi..
hambik ko,ayat jiwang karat..


aku da x tw nak sambung ape lagi dah...
ape yang penting..
bila da rasa SUKA mula la rasa SAYANG..
bila da rasa SAYANG rasa nak berCINTA..
dan CINTA selalunya bermula dari SUKA ...

No comments:

Post a Comment